Verslag van de 214e verenigingsdag 30 september 2023

De verenigingsdag in september staat al jaren te boek als de Open dag, zo ook dit jaar. Sinds 2019 was er echter voor het eerst weer een Open dag, want vanwege Covid 19 konden de open dagen in 2020 en 2021 niet doorgaan. Door het vertrek uit Huizen per eind mei 2022 en onze nieuwe accommodatie in Zeist per 1 oktober van dat jaar, moest er in oktober nog worden proefgedraaid op deze nieuwe locatie, zodat een open dag er in 2022 ook niet in zat. Aan het begin van de dag heette Job van de Groep als vicevoorzitter zo’n 50 aanwezigen hartelijk welkom. Hij verving daarbij Dennis Boersma, die op de 3D-markt in een andere zaal van het zalencentrum van de NoorderLIchtgemeente de NVvS presenteerde aan bezoekers die (nog) geen lid van de vereniging waren.

John Klooster had een gevarieerd programma samengesteld met technisch goede series, een enkele pseudo daargelaten. Het gaat te ver om alle series kort te beschrijven, te meer omdat een aantal al tijdens een recente verenigingsdag is getoond en genoemd is in het verslag van de betreffende dag.

Wat betreft de series die vanaf 2019 nog niet eerder waren vertoond, beperk ik me tot wat op mij vooral indruk maakte, zonder daarbij de makers van de andere series te kort te willen doen. Een verslag dat een impressie van het geheel moet geven, is eigenlijk per definitie persoonlijk ingekleurd.

Zo gaf de serie Hoogstraten van Huib Hollander waar in genoemde Belgische plaats de veldslag in 1814 werd nagespeeld, een inkijkje hoe het toen eraan toeging. De muziek uit een van de Brandenburgse concerten van Johann Sebastian Bach was hierbij wat mij betreft mooi gekozen.

In de serie Film- en miniatuurmuseum van Rik van Schagen passeerden vele filmsets in een schaal 1:12 de revue. Deze bevinden zich in het Musée Miniature et Cinéma gelegen in het historische centrum van Lyon. Verdeeld over vijf verdiepingen zijn meer dan 100 hyperrealistische miniatuurfilmsets te bewonderen. Alle miniatuursets lijken daardoor net echt en alleen door de aanwezigheid van een mens van vlees en bloed zie je dat het om miniaturen gaat.

Na de eerste pauze nam Jan Menzinga ons mee naar de wereld van de nachtvlinders. In Nederland komen zo’n 2000 nachtvlinders voor, wat een veelvoud is van het aantal dagvlinders. Nachtvlinders onderscheiden zich van dagvlinders in de structuur van de voelsprieten: bij nachtvlinders zijn die draadvorming of geveerd en zonder knopje, terwijl dagvlinders altijd een knopje aan het eind van de voelsprieten hebben. Het overdag rondvliegen is geen onderscheidend kenmerk, want er zijn ook dagactieve nachtvlinders, zoals de getoonde kolibrievlinder en buxusmot. Educatief zat de serie van Jan ook goed in elkaar, want hij toonde eerst de vlinder zodat je nog even kon nadenken over de naam voordat deze aan het beeld werd toegevoegd. De pijlstaartvlinders zijn een van de groepen nachtvlinders en hun naam hebben ze te danken aan het haakje op het achterste segment van de rupsen.

John Klooster nam ons mee naar Venetië, waarbij hij ons met dank aan Google Earth eerst een brede-basisopname van de stad liet zien. Daarna volgende er fraaie beelden van de Rialtobrug, het Canal Grande en de basiliek van San Marco. Je zou er met plezier zelf eens een kijkje willen nemen.

Dat gold minder voor de serie Mei ‘45 van wijlen Roland De Raeve. Deze serie ging over het einde van de Tweede Wereldoorlog en zoals we Roland hebben leren kennen waren beeld en geluid weer geheel in overeenstemming. Vera Lynn zong haar inmiddels legendarische song We ‘ll meet again, destijds bedoeld als steun voor de Engelse soldaten die naar het front moesten vertrekken en nu al jaren is deze song de afsluiting van het 5 mei-concert op de Amstel in Amsterdam. De overgang van zwart-witbeelden naar kleur gaf zo ook kleur aan de toekomst. Kortom, een heel mooi samengestelde serie!

In het volgende projectieblok nam René Vonk ons mee naar Brussel waar de onderwerpen voor een foto als het ware voor het oprapen liggen zoals de Grote Markt met vele gotische gevels, de gotische kerk van St. Goedele en St. Michiel. Ook de bronzen beelden die de stad rijk is, ontbraken niet en zo zagen we koning Boudewijn (de oom van de huidige koning Filip) en Manneke Pis. Apart was het fietsenkunstwerk.

In de titel Zoemmm weet je eigenlijk al waar het om gaat in deze serie. Inderdaad, want Erwin Dammers liet zien hoe bezig bijen kunnen zijn. De opnamen suggereerden een versnelde vertoning en vlogen soms ook de zaal in, maar dat was niet zo! Omdat bijen voor hun bewegingen afhankelijk zijn van de lucht was de Air uit de 3de orkestsuite van Johann Sebastian Bach mooi gekozen en de bewerkte uitvoering van dit muziekstuk door Ekseption maakte het geheel ook eigentijdser.

In het vierde projectieblok blikte Job van de Groep terug op het ISU-congres 2022 in Český Krumlov (Tsjechië) en maakten we in zijn serie Wandering through Český Krumlov onder begeleiding van de klanken uit Ma Vlast (Mijn vaderland) van de Tsjechische componist Bedrich Smetana een wandeling door deze stad.

In het vijfde en laatste projectieblok nam Wiebe Halbertsma ons mee naar Zwolle waar hij met de serie IJsbeelden Zwolle verslag deed van het IJsbeelden Festival Zwolle 2023. De serie had een Boeddhistische uitstraling, waardoor je na 20 series weer even tot rust kon komen.

De uitsmijter van de Open dag was van Job van de Groep. Zijn serie DDDouble DDDutch is een soort promotieserie om ISU-leden naar Nederland te lokken voor het beoogde ISU-congres in 2025 in Wageningen. Typisch Hollandse songs zoals De Zuiderzeeballade, De klok van Arnemuiden, Het kleine café aan de haven en Geef mij maar Amsterdam klonken terwijl we inspirerende beelden zagen van alle provincies en hun landschappen. Het lied Waar de blanke top der duinen deed wellicht wat archaïsch aan, maar de slotzin verklaarde de keuze: “ik heb u lief. mijn vaderland”!  

Naast bovengenoemde mooi uitgewerkte series liet Gert-Jan Wolkers in zijn serie iPhone-plaatjes zien hoe je met deze telefoon op basis van de chachamethode stereofoto’s kunt maken, wat sfeervolle beelden opleverde. Van Ton Pennings die destijds de koppelaar was van analoge camera’s, zagen we allerlei macro-opnamen van bloemen. Jan Menzinga toonde de serie Wandeling door het Drentsche Aa-gebied.

Tussen de projectieblokken was er tijd voor een bezoek aan de diverse informatie- en verkooptafels in de Thomaszaal van het zalencentrum. Dieck Tilanus liet zien hoe hij op eenvoudige wijze digitale stereo-opnamen in een Wordbestand kan bekijken, waarover hij o.a. schreef in 3DB 214. Tjeert Olthof ging in op het koppelen van camera’s met StereoData Maker. Robert van den Brink gaf uitleg bij zijn minicursus over stereofoto’s maken. Jeroen de Wijs had allerlei veelal analoge apparatuur in de aanbieding en Dennis Boersma presenteerde de NVvS aan bezoekers die (nog) geen lid van de vereniging waren. Ook onder de leden was er veel belangstelling voor de uitgestalde voorbeelden van stereofoto’s bekijken zoals anaglief, lenticulair, de Cobox en een aantal autostereoscopische schermen (te bekijken zonder 3D-bril). In de Shalomzaal waar de projecties plaatsvonden, hadden Jan Broeders en Job van de Groep tafels waar ze boeken resp. analoge apparatuur aan de man brachten.

In de loop van de dag wisten steeds meer mensen de weg naar de Open dag te vinden, want uiteindelijk zijn er zeker 70 bezoekers geweest. Jan Broeders heeft van achter zijn tafels aan de zijkant van de zaal daar goed zicht op! Ook hebben twee personen zich daadwerkelijk ingeschreven als lid!

Deze Open dag was natuurlijk niet mogelijk geweest zonder het projectieteam. Met een woord van dank aan allen die deze dag tot een succes hebben gemaakt, sluit ik dit verslag af.

Sophieke Nijhuis-Bouma